Stedin levert laatste bedrijfspersonenauto met verbrandingsmotor in

Rotterdam, 22 mei 2024

Netbeheerder Stedin heeft haar laatste personenauto met verbrandingsmotor ingeleverd. Dit betekent dat alle 1042 personenauto’s van de netbeheerder volledig elektrisch en emissieloos zijn. Met meer dan 2000 voertuigen heeft Stedin een van de grootste wagenparken in de Randstad. Van alle bedrijfsbussen die de technici van Stedin gebruiken is inmiddels bijna een vijfde elektrisch.

CFO Danny Benima van Stedin: ,, Als je erop let, kom je onze auto’s en bussen bijna overal in Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland wel tegen. Wij zorgen er voor dat consumenten en bedrijven in ons gebied kunnen verduurzamen. Om dat mogelijk te maken breiden wij overal onze netten uit. Hiervoor zijn onze mensen veel onderweg en daarom kijken we kritisch naar de uitstoot van ons eigen vervoer. Met deze stap naar een emissieloos wagenpark willen wij bijdragen aan schonere lucht in ons werkgebied.’’

Ontwikkeling

Stedin startte in 2017 met de eerste plannen en pilots om het wagenpark volledig elektrisch te maken. Dat was in een tijd waarin er nog maar weinig elektrische auto’s op de weg waren. Nadat Stedin eerst alle deelauto’s had geëlektrificeerd volgde al snel de rest van de personenauto’s. Omdat technici van Stedin in hun bussen veel kilometers maken, bijvoorbeeld om storingen op te lossen, moeten zij kunnen rekenen op een behoorlijke actieradius. De ontwikkeling van elektrische bedrijfsbussen ging aanvankelijk minder snel. Ondertussen is de markt verder ontwikkeld en heeft Stedin een deel van haar bedrijfsbussen geëlektrificeerd. Stedin stuurt erop aan dat uiterlijk 2030 haar gehele wagenpark emissieloos is.

Anders reizen

Stedin is lid van de coalitie ‘Anders Reizen’. Naast verduurzaming van het wagenpark zet Stedin zich in voor duurzaam woon-werkverkeer. Een overgroot deel van het kantoorpersoneel komt met de fiets of de trein naar het werk. Vier van de vijf grote kantoren staan vlakbij een NS-station. Om treinreizen extra aantrekkelijk te maken krijgen medewerkers de mogelijkheid om in hun vrije tijd gratis met het OV te reizen. Daarnaast stimuleert Stedin medewerkers vaker voor de fiets te kiezen.