Stedin en Liander vragen Statenleden om steun bij energietransitie

Rotterdam, 12 december 2019

Gisteren verzorgden netbeheerders Stedin en Liander voor Statenleden uit Zuid-Holland een topklas over de energietransitie en energie-infrastructuur. Gebiedsregisseur Lennard Seriese (Stedin) en zijn collega’s Marco Diekstra en Marcel Doyer (Liander) schetsten tijdens de bijeenkomst de uitdagingen van de netbeheerders bij het verduurzamen van het energiesysteem.

In 2030 wil Nederland 49% minder CO2 uitstoten ten opzichte van 1990. En in 2050 zelfs 95%. Zo’n 22% van de totale nationale CO2-uitstoot is afkomstig uit Zuid-Holland. Deze provincie heeft dan ook een belangrijke rol in de energietransitie.

In de zeven regionale energieregio’s in Zuid-Holland wordt nagedacht over de realisatie van grootschalige opwek en beschikbare warmtebronnen. Infrastructuur speelt daarbij een belangrijke rol. Lennard Seriese: “Veel gemeentes in Zuid-Holland zijn druk met het aardgasvrij maken van wijken en kiezen voor alternatieve vormen van verwarming. De provincie kan hierbij het overzicht houden en (boven)regionale ondersteuning bieden ten aanzien van duurzame oplossingen. Wij hopen dat de Statenleden hun kennis hiervan inbrengen bij de Regionale Energie Strategieën (RESsen) waarvoor zij medeverantwoordelijk zijn als bevoegd gezag.”

Een grote uitdaging voor netbeheerders is dat het elektriciteitsnet steeds voller wordt. Op sommige plekken kunnen geen zonneparken meer aangesloten worden. Liander en Stedin, beide actief in Zuid-Holland, schetsten oplossingsrichtingen. Bijvoorbeeld het enkel toekennen van een subsidie voor een zonnepark als daar ook voldoende transport voor mogelijk is. En de mogelijkheid om zonneparken af te schakelen op die zeldzame momenten dat het net vol zit. Of het zogeheten cablepooling (wind- en zonne-energie op één kabel). Marco Diekstra: “We kunnen zaken niet bij het oude laten en moeten buiten de gebaande paden kijken naar oplossingen. Steun vanuit de provincie voor deze plannen is hierbij welkom.”

Na de presentaties ontvouwde zich een vruchtbare discussie. Marcel Doyer: “Wat mij opviel tijdens die discussie was de constructieve opstelling van de Statenleden. Iedereen is zich ervan bewust dat de komende jaren de panelen gaan verschuiven. We kijken uit naar verdere samenwerking met de provincie Zuid-Holland.”