Netbeheerders publiceren heronderzoeken naar
extra transportcapaciteit op basis van nieuwste ACM-regels

Rotterdam, 17 oktober 2024

Vandaag hebben de netbeheerders de eerste congestierapporten volgens de nieuwste ACM-regels voor congestiemanagement met betrekking tot het elektriciteitsnet gepubliceerd. Deze rapporten geven inzicht in de aanvullende beschikbare transportcapaciteit voor het terugleveren van elektriciteit in verschillende gebieden. Netbeheerders hebben in congestiegebieden waar te veel stroom wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet meer mogelijkheden om flexibiliteit te ontsluiten (vrijwillig of verplicht) om zo meer ruimte te creëren voor klanten op de wachtlijst.

Bij Stedin gaat het om zeven heronderzoeken naar de teruglevering van stroom aan het net. Eén heronderzoek vond plaats in Zeeland en zes in de provincie Zuid-Holland. Naast Stedin voerde TenneT heronderzoeken uit, waaronder één in Utrecht, en hieruit blijkt dat er ruimte is gevonden voor klanten op de wachtlijst van Stedin.

Utrecht: in specifieke gebieden ruimte om wachtlijst voor teruglevering in te lopen

Landelijk netbeheerder TenneT publiceert vandaag onder andere de uitkomsten van het heronderzoek naar teruglevering in het gebied Flevopolder, Gelderland en Utrecht (FGU). In Utrecht kan 112 megawatt (MW) worden aangesloten om de wachtlijst in te kunnen lopen. Daarbij vragen we 100% flexibiliteit van zowel nieuwe als bestaande zonne- en windparken om – op specifieke momenten – indien nodig het terugleververmogen in te perken om overbelasting te voorkomen.

Warmold ten Zijthoff, regiodirecteur Utrecht bij Stedin: “Dat TenneT op basis van de nieuwe ACM-regels extra ruimte op het stroomnet heeft gevonden voor teruglevering is natuurlijk goed nieuws voor de duurzame opwek in Nederland. Dit vraagt echter wel om een collectieve flexibele houding want het benutten van extra ruimte werkt alleen goed als iedereen bereid is om flexibel om te gaan met energie. Dat is slim netgebruik, waardoor we gezamenlijk vooruit kunnen en ons samen klaarmaken voor het nieuwe energiesysteem van de toekomst.”

Zeeland: in Noordring geen ruimte om wachtlijst in te lopen

In Zeeland heeft Stedin één heronderzoek gedaan naar ’teruglevercongestie’, namelijk in de Noordring. Voor klanten in dit gebied verandert er door de maatregelen helaas weinig tot niets. Op basis van het uitgevoerde onderzoek ziet Stedin flexpotentieel in dit gebied. Dit potentieel is nodig om de energievoorziening betrouwbaar te houden en de autonome groei te faciliteren. Het is echter onvoldoende om aanvragen op de wachtlijst te kunnen honoreren.

Zuid-Holland: uit zes heronderzoeken blijkt dat klanten op wachtlijst blijven

Voor Zuid-Holland publiceert Stedin zes heronderzoeken, namelijk voor;

- Zuidplas
- Berkel en Rodenrijs – Kleihoogt/Centrum Noord
- Berkel, Berkel en Rodenrijs – Noordeinde
- Bleiswijk – Bergschenhoek
- Waddinxveen: Piet Stuurmanweg
- Waddinxveen: Doelwijk

Voor klanten in deze gebieden verandert er door de nieuwe ACM-regels helaas ook weinig tot niets. De wachtlijst met aanvragen kan niet worden ingelopen. Dit komt omdat er geen of te weinig additioneel flexvermogen is gevonden. Bovendien blijkt dat op sommige locaties de autonome groei – de natuurlijke ontwikkeling van het gebied – groter is dan de capaciteit die door de ruimere ACM-regels beschikbaar wordt gesteld.

Om congestie structureel op te lossen in de provincies breidt Stedin de netcapaciteit uit. Het investeringsplan 2024 geeft aan hoe Stedin tussen 2024 en 2033 zorgt voor meer capaciteit voor het transport van elektriciteit, gas en andere (toekomstige) energiebronnen.